W dniach 23-25 listopada 2020 r. grupa V „Wiewiórki” realizowała IV Moduł projektu „Mały Miś w świecie wielkiej literatury” – „Zmisiowany Ekokalendarz”. Dzieci rozwijały zainteresowania przyrodą i ochroną środowiska, a przy tym kształciły wyobraźnię i aktywność poznawczą. W czasie pogadanki na temat ekologii, ustaliły jak mogą dbać o planetę Ziemię. Swoje przemyślenia przedstawiły w formie „Obrazkowej mapy myśli” wzbogaconej o wykonane przez siebie kolorowanki Ziemi. Miały możliwość segregowania śmieci, gry w zbieranie odpadów, uczestnictwa w zabawie ruchowej „Śmieci do pojemnika” i elementach ćwiczeń gimnastycznych „Segregujemy śmieci”. Z posiadanych przez grupę tematycznych pomocy utworzono „Kącik ekologiczny”. Metodą „Burzy mózgów” w oparciu o tematyczne plakaty i obrazki przedszkolaki ustaliły: do czego potrzebna jest woda, dla kogo i gdzie ją znajdujemy, a w końcu jak ją oszczędzać. Obejrzały film edukacyjny o wodzie i uczestniczyły w zmodyfikowanej na potrzeby grupy grze ruchowej „Jestem przyjacielem wody”. Ponadto słuchały tematycznych piosenek, rozwiązywały zagadki słuchowe i opisowe oraz opracowały własny projekt odznaki „Przyjaciel przyrody”. Na bazie wiadomości o różnorodnych świętach ekologicznych wybrały: Światowy Dzień Kota, Dzień Ochrony Morza Bałtyckiego i Światowy Dzień Wody oraz Światowy Dzień Lasu. Dzieci słuchały utworów o kotach, wodzie i lesie pozyskanych z materiałów projektu, w oparciu o które powstały tematyczne prace. Następnie metodą „Burzy mózgów” ustalono: jak należy zachowywać się w lesie? oraz jakie koty mieszkają w środowisku domowym, a jakie są dzikie. Zdecydowano, że w przyszłych obchodach wybranych świąt ekologicznych dzieci będą ubierać się na umówione kolory i zrealizują plany działań, które jeszcze bardziej rozszerzą ich wiedzę w omawianym zakresie. Przedszkolaki wspólnie wykonały plakat „Zmisiowany Ekokalendarz” dla grupy ujmując w sposób słowny i rysunkowy poznane i planowane do rozszerzenia treści.
Opracowanie: Renata Zemrys