W pracy pedagogicznej korzystamy z programu wychowania i edukacji przedszkolnej tj.:
Oddział I, II, III, IV i V – „Program Wychowania Przedszkolnego” –autor: Wiesława Żaba- Żabińska, Wioletta Majewska , Renata Paździo
Oddział IV i V – „Czyste powietrze wokół nas”- program edukacji antytytoniowej – autor: J. Szymborski, W. Zatoński, Z. Juczyński, T. Kowalczyk, A. Dzielska, A. Dobrowolski, N. Ogińska – Bulik, M. Lewandowska.
Oddział IV i V- Ogólnopolski program nauczania religii „Kochamy dobrego Boga” – Komisja Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski , Wyd. Jedność Kielce.
Oddział I, II, III, IV i V – „Program nauczania języka angielskiego dzieci w wieku 3-6 lat- autor: E. Wodzicka-Dondziło; Wyd. MAC Edukacja
Dzieci z gr. III, IV i V – Program „Mały informatyk”- samodzielnie opracowany przez nauczycielkę Beatę Cholewiak.
Oddział I, II, III, IV i V – Program „ „Bezpieczny przedszkolak w domu i na drodze”- samodzielnie opracowany przez nauczycielkę Annę Kwiatkowską.
Programy wspomagające opracowane przez nauczycieli:
- Program samodzielnie opracowany przez nauczycielkę R. Zemrys „Przedszkolny artysta”.
- Program samodzielnie opracowany przez nauczycielkę R. Leśniak „Adaptacja dziecka w przedszkolu”.
- Program samodzielnie opracowany przez nauczycielkę R. Zemrys „Dziecko nadpobudliwe i przejawiające agresję w przedszkolu”.
- Program samodzielnie opracowany przez nauczycielkę Adrianę Sikora-Śliż „Jak pomóc dziecku w rozwijaniu mowy”.
- Program samodzielnie opracowany przez nauczycielkę R. Leśniak „Program terapii pedagogicznej”
- Program samodzielnie opracowany przez nauczycielkę M. Lechowską „Ćwicz i baw się razem z nami”
Wszystkie w/w programy zostały pozytywnie zaopiniowane przez Radę Pedagogiczną i dopuszczone do użytku przez dyrektora przedszkola.
Rozwój nauki i techniki zmusza nas pedagogów do poszukiwania coraz to nowych rozwiązań metodycznych, pobudzających wszechstronną aktywność dziecka.
W naszym przedszkolu stosujemy elementy koncepcji pedagogicznej M. Montessori, W. Sherborne, dające dzieciom wiele możliwości i okazji do samorealizacji. Uważamy, że podstawą organizacji dnia dziecka w przedszkolu jest jego aktywność własną i zainteresowania.
Oprócz tradycyjnych metod nauczania i wychowania, stosujemy alternatywne metody rozwijające aktywność i ekspresję ruchową oraz aktywność twórczą dziecka (gimnastykę rytmiczną A. M. Kniessów, W. Sherborne, K. Orffa, R. Labana, metodę alternatywnej nauki czytania I. Majchrzak i inne).
Wiele korzyści w przygotowaniu dzieci 6-letnich do podjęcia nauki w szkole, przynosi stosowanie „Metody Dobrego Startu” Marty Bogdanowicz, „Metody 3-płaszczyzn” B. Zakrzewskiej oraz „Metody Śpiewanych Liter” I. Krakowińskiej.
Troszcząc się o kształtowanie czynnej postawy wobec poznania i ogarniania rzeczywistości, wykorzystujemy edukację matematyczną E. Gruszczyk-Kolczyńskiej. Dążymy do tego, aby nauka matematyki była dla dziecka przyjemna i przynosiła sukcesy. Uzyskujemy w ten sposób znaczny przyrost dziecięcych kompetencji.
Wykorzystujemy komputer w pracy z dziećmi. Odpowiednio dobrane programy sprawiają, że dzieci bawiąc – uczą się. Komputer także rozbudza zainteresowania, zwiększa samodzielność dziecka, dostarcza rozrywki, relaksuje. W sposób szczególny programy komputerowe wykorzystywane są do zabaw z dziećmi wymagającymi pracy kompensacyjno – wyrównawczej oraz z dzieckiem zdolnym.
Głównym celem stosowania w przedszkolu metod pedagogiki zabawy jest harmonijny i wszechstronny rozwój jednostki, funkcjonującej w ramach określonej grupy, a także pomoc w odkrywaniu jej najlepszych cech. Zalety pedagogiki zabawy wdrożone do praktyki codziennego dnia przynoszą satysfakcję zarówno dzieciom jak i nauczycielom.
Tradycją przedszkola jest wychowanie w poszanowaniu uniwersalnych wartości przy równoczesnym uznawaniu odmienności światopoglądowej. Rodzice i dzieci postrzegani są jako współpartnerzy procesu wychowawczo-dydaktycznego.
Dla wyrównania różnorodnych deficytów prowadzimy z dziećmi indywidualną pracę wspomagająco – wspierającą.