Zajęcia pełne ruchu, śmiechu i wyobraźni! Podczas wspólnej zabawy dzieci rozwijały: koordynację ruchową, kreatywność, zwinność i umiejętność współpracy, wykorzystując skakanki w różnorodnych formach – indywidualnie, w parach i grupowo.
Przebieg zabaw:
- Skakankowe kształty – dzieci tworzyły dowolne figury i wzory z rozłożonych na podłodze skakanek (spirale, kwiatki, serca, koła), rozwijając kreatywność i wyobraźnię przestrzenną.
- Nie dotknij skakanki – dzieci pokonywały tor przeszkód, przechodząc pod skakankami zawieszonymi na różnych wysokościach, starając się ich nie dotknąć – ćwicząc zwinność i ostrożność.
- Konik i woźnica – dzieci pracowały w parach: jedno było konikiem, a drugie woźnicą, prowadząc kolegę/koleżankę po sali za pomocą skakanki – zabawa rozwijała współpracę i koordynację.
- Królewna jedzie karocą – dziewczynka wcielała się w królewnę i stawała w środku hula hop (karocy), dwaj chłopcy ciągnęli ją z przodu, a siedem dziewczynek z tyłu trzymało skakanki, tworząc orszak koni – zabawa pobudzała wyobraźnię i działanie zespołowe.
- Siedmiokonny orszak – chłopiec stał w środku hula hop, z tyłu znajdował się woźnica, a siedem dziewczynek prowadziło orszak jako konie – poruszając się razem w rytmie, dzieci ćwiczyły współdziałanie i rytmiczność.
- Potrafimy już skakać! – dziecko skakało przez skakankę, dzieci skakały przez długą kręconą skakankę. Dwoje kręciło, jedno skakało. Każde dziecko miało okazję spróbować swoich sił – zabawa wspierała rozwój koordynacji i odwagi.
- Skakankowa karuzela – dzieci stworzyły karuzelę, przyczepiając skakanki do hula hopu. Trzymając za końce skakanek, chodziły w kółko, tworząc wspólną konstrukcję w ruchu.
- Skaczemy między promyczkami słoneczka – hula hop z promieniście rozłożonymi skakankami tworzyło słoneczko. Dzieci przeskakiwały między promieniami, ucząc się kontroli ciała i precyzyjnego ruchu.
- Promyczkowe serduszka – dzieci tworzyły z promieni (skakanek) serca na podłodze. Każde dziecko prezentowało swoje serduszko – rozwijając wyobraźnię i umiejętność twórczego działania.
- Promyczkowe zawijańce – dzieci tworzyły zwinne, spiralne i faliste zawijańce ze skakanek, poznając nowe formy kształtowania przestrzeni.
- Skakankowy przeplataniec – sześcioro dzieci trzymało skakanki naprężone poziomo, a jedno dziecko przeplatało długą skakankę pomiędzy nimi, tworząc wzór przypominający szlaczek – zabawa wspierała koncentrację, precyzję i planowanie ruchu.
Podsumowanie zajęć: „Skakanki w akcji – kreatywna zabawa z ruchem!”
Zajęcia dostarczyły dzieciom mnóstwa radości, śmiechu i możliwości twórczego działania. Skakanki posłużyły nie tylko jako sprzęt do ćwiczeń, ale i narzędzie do kreatywnej zabawy. Każda aktywność rozwijała ważne zdolności motoryczne i społeczne:
- Skakankowe kształty rozwijały kreatywność i orientację przestrzenną.
- Nie dotknij skakanki kształtowało zwinność, refleks i dokładność ruchu.
- Konik i woźnica wspierały współpracę i kontrolę ciała.
- Królewna i siedmiokonny orszak pobudzały wyobraźnię i działanie zespołowe.
- Potrafimy już skakać! rozwijało odwagę, rytm i skoczność.
- Skakankowa karuzela uczyła pracy w grupie i synchronizacji.
- Słoneczko i promyczki rozwijały precyzję, skoczność i wyobraźnię.
- Zawijańce i przeplataniec wspierały precyzyjne działanie, planowanie i zręczność.
Zajęcia były dynamiczne, różnorodne i bardzo angażujące. Pokazały dzieciom, jak wiele radości i możliwości kryje się w tak prostym rekwizycie jak skakanka. To był dzień pełen skoków, śmiechu i kreatywnych pomysłów!
Opracowanie: Beata Cholewiak