Temat projektu: „Jak zainteresować dzieci naszego przedszkola życiem pszczół?”
Cele projektu:
Dziecko:
• wie jak zbadać, jaki poziom wiadomości mają przedszkolaki o życiu pszczół,
• wykorzystuje wyniki badań do rozwiązania problemu badawczego,
• potrafi współpracować z i instytucjami lokalnymi,
• potrafi zaprezentować wyniki przeprowadzonych badań oraz zdobyte wiadomości na forum grupy,
• potrafi podzielić się zdobytą wiedzą z innymi,
• korzysta z różnorodnych źródeł informacji,
• wie jak i gdzie zdobyć informacje o życiu pszczół,
• dokonuje selekcji i wartościowania materiałów oraz informacji z różnych źródeł,
• formułuje wnioski z przeprowadzonych badań,
• rozumie zależności przyczynowo – skutkowe,
• umie współdziałać w grupie,
• umie prowadzić aktywny dialog przy zachowaniu określonych norm,
• rozumie potrzebę aktywnego działania w pracy zespołowej,
• w wypowiedziach uwzględnia kolejność zdarzeń,
• interesuje się życiem pszczół,
• zna i szanuje wytwory pracy pszczół.
Projekt Jasielskiej Ligi Naukowej z LOTOSEM daje przedszkolakom możliwość opracowania – pod kierunkiem nauczyciela – opiekuna Ligi- małego projektu naukowo-badawczego oraz publicznego zaprezentowania jego wyników przed ekspercką komisją. Podczas realizacji tego projektu przedszkolaki wykorzystają kreatywną i atrakcyjną metodę uczenia, która opiera się na strategii rozwiązywania problemu. (Problem Based Learning – PBL). Metod ta stawia dzieci w roli badaczy, którzy: dostrzegają i rozumieją problem, proponują własne oryginalne rozwiązania.
Przedszkolaki chcąc dotrzeć do rozwiązania problemu „Jak zainteresować dzieci naszego przedszkola życiem pszczół?” muszą wykonać szereg zadań np.: aktywnie poszukiwać informacji, selekcjonować je i przetwarzać pod kątem odpowiedzi na pytanie problemowe, stawiać hipotezy, wyciągać wnioski itp. Strategia uczenia się na bazie rozwiązywania problemu rozwija u przedszkolaków umiejętności twórcze, kształci różnorodne kompetencje.
W metodzie projektowej istotna jest rola nauczyciela. Przyjmuje on na siebie rolę nie wykładowcy i mentora, ale przewodnika. Inspiruje przedszkolaki do badań i dociekań, wykorzystuje indywidualne predyspozycje i zdolności poszczególnych dzieci, tworzy sytuacje problemowe oraz wspiera poszukiwania badawcze.
Dzięki Jasielskiej Lidze Naukowej z LOTOSEM nasze przedszkolaki poszerzą swoją ofertę edukacyjną, pozyskają wartościowe wytwory swojej pracy takie jak:, zdjęcia, kronikę, raporty z badań, a także będą miały możliwość promowania się w społeczności lokalnej.
Ligowy zespół badawczy: Rafał Z., Michalina P., Katarzyna M.

Dzieci prezentują książki o pszczołach

Wycieczka do księgarni

Przed wejściem do Miejskiej biblioteki Publicznej w Jaśle

Przeglądamy wraz z panią bibliotekarką książki o pszczołach

Które książki mamy wybrać? Bardzo trudne zadanie

Wypożyczamy książki o pszczołach w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Jaśle
JDK Festiwal Nauki oraz uroczysta inauguracja III edycji Jasielskiej Ligi Naukowej z LOTOSEM

Festiwal Nauki – w „Laboratorium Małego Naukowca”

Muzeum Regionalne w Jaśle – oglądamy starodawny dawny ul

Oglądamy plaster miodu w muzeum w Krempnej

Prezentujemy przedszkolakom gazetkę o pszczołach, którą sami wykonaliśmy

Prezentujemy dzieciom z młodszych grup bajki o pszczołach

Gościmy w przedszkolu pszczelarza pana Gotfryda Kopeć z Sieklówki

Kasia i Michalinka prezentują produkty pszczelarskie

Rafał prezentuje plaster miodu

Pokaz plastra miodu dzieciom z grupy „Żabki’

Prezentacja zdobytych wiadomości dla rodziców

Zapoznajemy rodziców z pszczołami mieszkającymi poza ulem

Słodki poczęstunek na zakończenie spotkania z rodzicami (chrupki maczane w miodzie)
Opiekun Ligi: Małgorzata Hanusz
Powrót do: JASIELSKA LIGA NAUKOWA Z LOTOSEM






